چرا واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت از روغن‌های تولید داخل استفاده نمی‌کنند؟

چرا واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت از روغن‌های تولید داخل استفاده نمی‌کنند؟ این سوالی است که دلایل روشن و سودجویانه‌ای دارد!

به گزارش انرژی روز، در سال‌های اخیر، با تاکید رهبر معظم انقلاب بر «حمایت از تولید ملی» و ممنوعیت واردات بسیاری از کالاهای مشابه تولید داخل، انتظار می‌رفت که شرکت‌های واردکننده خودرو و موتورسیکلت به استفاده از محصولات داخلی از جمله روغن‌های موتور و گیربکس روی بیاورند. اما برخلاف انتظار، نه تنها این شرکت‌ها از روغن‌های معتبر ایرانی استفاده نمی‌کنند، بلکه برخی از آن‌ها به استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت، بی‌نام‌ و نشان و حتی تقلبی روی آورده‌اند. این موضوع باعث وارد شدن آسیب‌های فنی به خودروها، کاهش اعتماد عمومی به برندها و حتی تهدید ایمنی مصرف‌کنندگان شده است.

سودجویی اقتصادی و انگیزه‌های مالی

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از روغن‌های تقلبی یا ناشناخته، “سود بالاتر” آن برای شرکت‌های واردکننده است. روغن‌های بی‌نام یا تولید شده در کارگاه‌های غیرمجاز، با قیمتی کمتر و البته با کیفیتی بسیار نازل از روغن‌های استاندارد داخلی به فروش می‌رسند. این کاهش هزینه در نگاه اول سود بیشتری برای شرکت‌ها دارد، به‌ویژه زمانی که در تیراژ بالا تولید می‌شوند.

به عنوان مثال روغن موتور با استاندارد داخلی، به‌طور متوسط لیتری ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت دارد، اما روغن‌های تقلبی و فله‌ای کمتر از نصف این قیمت تمام می‌شوند.

این تفاوت قیمت در هر دستگاه خودرو یا موتور ممکن است به  چند صد میلیون‌ تومان سود غیرمنصفانه برای شرکت منجر شود.

نبود نظارت و نبود شفافیت در فرآیند خدمات پس از فروش

 

بسیاری از شرکت‌های واردکننده، دارای سیستم مشخص و شفاف خدمات پس از فروش نیستند. آن‌ها با تکیه بر برند خارجی و ظاهر محصول، اعتماد مشتریان را جلب می‌کنند اما در پشت صحنه از قطعات و مواد مصرفی بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. چون بسیاری از مشتریان، آگاهی لازم درباره روغن گیربکس و موتور را ندارند، متوجه تقلب نمی‌شوند تا زمانی که آسیب فنی رخ دهد.

بی‌توجهی به شعار حمایت از تولید ملی

 

اگرچه «حمایت از کالای ایرانی» به شعار رسمی کشور بدل شده است، اما متأسفانه در بدنه بخش خصوصی و در میان برخی از شرکت‌های واردکننده، این فرهنگ هنوز نهادینه نشده است. برخی از این شرکت‌ها هنوز باور دارند که کیفیت داخلی پایین است یا از لحاظ ذهنی برند خارجی را برتر می‌دانند.

این در حالی است که شرکت‌های معتبری مانند نفت بهران، ایرانول، سپاهان و پارس توانسته‌اند در سال‌های اخیر محصولات با کیفیت صادراتی تولید کنند.

آسیب‌های فنی ناشی از استفاده از روغن‌های تقلبی

استفاده از روغن‌های نامرغوب یا تقلبی عمدتاً باعث آسیب به قسمت‌های حیاتی خودرو و موتورسیکلت می‌شود، از جمله:

خرابی گیربکس‌های اتوماتیک در کمتر از ۱۰ هزار کیلومتر

کاهش عمر موتور

افزایش مصرف سوخت

افزایش صدای موتور

ایجاد رسوبات و ته‌نشین شدن مواد در سیستم روانکاری

این آسیب‌ها باعث نارضایتی مشتری، افزایش هزینه تعمیرات و در نهایت خدشه‌دار شدن اعتماد به برندهای خارجی نیز می‌شود.

نبود کنترل دقیق گمرکی و نظارتی

اگرچه واردات رسمی روغن موتور خارجی ممنوع شده است، اما برخی از شرکت‌ها با برچسب‌زنی مجدد روغن‌های داخلی یا استفاده از ظروف برندهای معتبر خارجی سعی در فریب مشتری دارند. روغن‌های فله‌ای با بسته‌بندی برندهای معروف خارجی در بازار وجود دارند که منشأ آن‌ها اغلب مشخص نیست.

اما برای مقابله با این پدیده مخرب، چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟

الزام شرکت‌های واردکننده به استفاده از روغن دارای تاییدیه استاندارد ملی، برخورد قانونی و رسانه‌ای با شرکت‌های متخلف، اطلاع‌رسانی گسترده به مشتریان در مورد خطرات روغن‌های تقلبی، اعطای مشوق به شرکت‌هایی که از تولیدات داخلی استاندارد استفاده می‌کنند.

استفاده از روغن‌های تقلبی و بی‌نام توسط برخی از واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت در ایران، یک معضل جدی است که باید با آن برخورد شود. این پدیده علاوه بر زیان اقتصادی و آسیب به مصرف‌کننده، موجب بی‌اعتمادی به صنعت داخلی و تضعیف تولید ملی می‌شود. با نظارت دقیق‌تر، فرهنگ‌سازی و اقدام قانونی می‌توان از این روند جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن