پول بدهید، نشان طلایی بگیرید

چند سالی است که کاسبیهایی جدید در حوزههای صنعت و معدن و تجارت و نفت و … به راه افتاده است که با نام اعطای نشان طلایی، نقزهای، بلورین، بهترین، برترین، نشان عالی و … از شرکتها و سازمانهای دولتی و خصولتی پول قابل توجهی دریافت میکنند.
در این بین برخی از این سودجویان با دعوت از نمایندگان مجلس یا مقامات دولتی برای حضور در گردهماییها، کنفرانسها یا همایشها به قول خودشان وزن کارشان را بالا میبرند و پول بیشتری به نام حمایت به جیب میزنند.
گویا برخی از مدیران برای اینکه رزومهای پر زرق و برق برای خود درست کنند و ویترین دفترشان را مزین به این لوح و جامها کنند برای رفتن به این همایشهای نمایشی که هیچ باری علمی و فنی ندارد دست و پا میشکنند.
جالب است که گاهی بین این مدیران برای دریافت این لوحهای بیارزش رقابت بوجود میآیدو هر کسی که پول بیشتری بدهد صاحب لوح میشود.
حالا خبر آمده یکی از مدعوین پای کار که شرکتهای خصوصی برگزارکننده اینگونه همایشها معاون رییس جمهور است! بهعنوان نمونه، چند روز پیش چهارمین جشنواره مسئولیتهای اجتماعی روابط عمومی ایران در سالن همایشهای بینالمللی صداوسیما برگزار شد که بر اساس آن، هر شرکتی پول بیشتری داده موفق به کسب جایزه شده است. جایزهای که هیچ ارزشی نداشته و با پوشش «معاون اجرایی رئیسجمهور» برگزار شده است.
بررسیهای ما نشان میدهد چند ماه پیش پکیجی به شرکتهای نفتی ارسال میشود که بر اساس آن، از این شرکتها دعوتشده تا در این جشنواره که چهارمین آن بود، از جوایز پولی آن بهرهمند شوند.
در این میان، سؤال اساسی اینجاست که برگزاری چنین همایشهایی چه سودی برای صنعت نفت و سایر صنایع دارد که شرکتهای نفتی حاضرند چند صد میلیون هزینه کنند تا جوایزی بیارزش را به کلکسیون افتخارات خود اضافه کنند؟
نکته مهمتر اما این است که محمدجعفر قائم پناه معاون اجرایی پزشکیان چرا باید در چنین همایشهای بیفایدهای شرکت کرده و باعث شود تا از نام و جایگاه وی سوءاستفاده شود؟ سابقه این جشنوارهها بهروشنی نشان میدهد مسئولان ارشدی که در این همایشها شرکت میکنند، حکم «زینت المجالس» را دارند و متأسفانه قائم پناه، بدون آنکه بداند در این جشنواره چه خبر است، به حیف و میل بیتالمال چراغ سبز نشان داده است.